начало   контакти
vardar@art.bg


Исторически архив
Документи
Македония
Малко смех
М У З И К А
Новини
История на изкуството: http://classica.art.bg/
ПОЕЗИЯ
Фотогалерия
литература
Книжарница "История" предлага

всички теми »


По повод смъртта на Дядо Кирил Йончев - митрополит на Българския диоцез при Американската Православна Църква

дата: 17 Юли 2008 г. , автор: George Genov - PhD

Авторът се спира главно на биографията на Дядо Кирил и на възможността неговите тленни останки да бъдат погребани на българска земя - в София ,или Бачковския манастир ,където е бил монах...

По повод смъртта на Дядо Кирил Йончев

 

 Бих казал, че до някои прозрения човек стига преди всичко благодарение на Божията промисъл. Същевременно идеити застъпени тук се родиха като плод на продължителни и задълбочени научни проучвания върху личността и ролята на  Йончев в историята на Правослвната църква. Въпреки че са многобройни и малко сложни за обяснение, аргументите са лесни за разбиране от всеки, но тезите, които ще разискваме, може да се каже , са колективна идея, поддържана от определени среди в обществото и преди всичко от интелектуалния кръжец на членове на Републиканската партия (както от страната, така и отвъд океана), формиран окло списание "Българо-американски преглед". За мен и моите съмишленици дядо Кирил е най-неопетненият български духовник след 1944 г., който същевременно е и човекът с най-висок пост в църковната йерархия.


През целия си живот той е работил за благото на българския народ и в името на Светото Православие, без да прави компромиси нито с комунистите атеисти в София, нито с доминираната от Белград "македонска" православна църква, нито с гръцките опити да се денационализира българската общност в Америка, още по-малко със собствената си съвест.  Същевременно трябва дебело да се подчертае, че архимандрит Йончев имаще подкрепата на най-мощната българска емигрантска организация МПО (Македонски патриотически оргинизации), а това е нещо, което има пряко отношение към същината на българския национален въпрос: кога и с какви темпове ше се осъществи духовното обединение между България и Р Македония. Почти всички наши храмове в Америка имат на входа си надпис "Българско-македонска черква". Само тук, на Балканите, екзалтирани политикани влагат в понятието "македонска" небългарско съдържание. Друг важен аргумент: непрекъснато се оплакваме, че нямаме лоби в Америка. Ами ето ви едно силно лоби – свещенниците ,наследници на дядо Кирил, българските свещеници, сплотени около неговата личност, паството му, обхващащо хиляди българи, но и американци, които нямат родова връзка с нашата страна, но които покрай своя духовен предводител са успели да я обикнат. Последствията от пробългарската дейност на това лоби могат да бъдат изключително благотворни в политически, културен, а защо не и в икономически смисъл. От средите на православните американци могат да се появят най-крупните инвестиции, подпомагащи българското стопанство. Според мен не е за пренебрегване и фактът, че нашата църква в Америка не само е запазила своя мисионерски дух, но и постоянно го усъвършенства, а това има отношение към евентуалните реформи на Синодалната църква в София.


 Към нашата църква преминават цели църковни общини и множество свещеници, които преди това са били служители на други деноминации. Ще ви дам само няколко примера. Титулярат на българо-македонската черква "Св. Илия" в Акрон - отец Антъни Фройд, преди да премине в лоното на нашата църква, е бил 13 години свещеник в римокатолическата; отец Рафаел Биернацки, преди да приеме православието и оглави черквата "Св. Никола" в Бъртън, е бил 10 години католически свещеник; отец Лоурънс Касати, преди да стане свещеник в православната черква в гр. Лорейн, е бил дякон във Византино-католическата черква. Огромното значение на тези факти тепърва ще се преосмисля. За жалост те са неизвестни в България. Ето защо, когато навремето по Радио "Свободна Европа" чух П. Бочаров да твърди, че "Българската православна църква не била покръстила нито един негър", направо ме заболя сърцето. Тя не само е сторила това, но както казах, обърнала е в православната вяра дори бивши кюрета и пастори. Напоследък особено нашумя случаят с най-начетеният американски теолог С. Роуз, който, преди да приеме православието, е бил методист. Тази година честваме 102 години от заминаването на първите български свещеници отвъд океана - един мисионерски подвиг, който може да се определи като "православното покоряване на Америка".

 Илия Манчов Йончев (това е рожденото му име) е потомък на стар възрожденски род от Панагюрище. Роден е в просветеното семейство на Манчо и Анна Йончеви. Баща му е учил медицина и дълги години като фелдшер в града, а майка му е учителка. За жалост още на десетгодишна възраст Илия остава сирак, но въпреки неимоверните материални затруднения успява да придобие солидно образование. През 1934 г. успешно полага изпити и със стипендия от Св. сино  постъпва в Софийската семинария "Св. Иван Ри ски". по време на шестгодишен курс той привлича вниманието на своите преподаватели с ученолюбието си и ревностното спазване на християнския канон.

Това целеустремено развитие на личността го довежда до решението да отхвърли светския живот и да се посвети изцяло на Бога. През 1941 г. се подстригва за монах. От тук насетне животът му ще протече под новото име Кирил. През 1943 г. получава йеромонашески сан и става свещеник.На следващата година завършва университета с високи оценки и е назначен за инструктор в Пловдивската семинария, а малко по-късно за игумен на Бачковския манастир. След преврата на 9.IX.1944 г. настъпват тежки години за църквата. Отец Йончев се разкъсва между желанието да помага на своето папство в Родината и предложението на архимандрит Евтимий да продължи учението си в Швейцария. В крайна сметка Св. синод му налага да замине. Четири години той изучава теология, философия, немска философия и древни езици в Старокатолическия университет на гр. Берн. През това време отец Йончев ревностно следи живота на майката църква. Научава с ужас, че стотици негови братя - свещеници, монаси и семинаристи, са убити в България без съд и присъда.

  На новия континент той стъпва през 1950 г. и се установява в гр. Толидо (Охайо) като свещеник в местната българска черква "Св. Георги". В кратки срокове успява да възроди местния замрял културно-религиозен живот. Неговото благочестие, силите, отдадени на полза роду, не остават незабелязани. На 6 декмври 1959 г. българският епископ Андрей го провъзгласява за архимандрит. Идващите няколко години се характеризират с относително спокойствие в религиозния живот на тамошните общини, които след проведения Учредителен събор на Българския диоцез в Америка (Бъфалоу, 26 юни 1947 г.) прекъсват всякакви взаимоотношения с комунистическата власт в София, запазвайки каноничните връзки със Св. синод.

Този период обаче продължава твърде кратко. През 1962 г. червените управници решават да ликвидират независимата Българска епархия. Под тяхно давление Св. синод изпраща в Америка своя довереник митрополит Пимен. Задачата му е да върне "заблудените овце в стадото", дори с цената на привличането на МПО към идеят и "търсене  възможностти рхимандрит Кирил Йнчев да бъде издигнат за епискп и привлечен кат протосингел на митрополията, командвана от София " ?! . Що се отнася до размирния епископ Андрей, планът е пределно опростен. Той трябва да бъде купен. От София му предлагат да бъде утвърден на  поста управляващ Българската епархия в Америка. Пимен и Андрей предприемат съвместна обиколка на българските църковни общини.

Тази обиколка на единия от бившите ни патриарси, както и аналогичната (след 15 години) на Максим предизвикват обратни на своя замисъл резултати. Мнозинството от българите (особено тези, чийто произход е от Македония) ги посрещат с недоверие, защото всички те проповядват църквата да не са намесва в политическите и национално-освободителните борби на народа. МПО и свещениците, сплотени около К. Йончев, свикват Църковно-народна конференция на 25 март 1963 г. На нея те прекъсват административната обвързаност със синода в София. Отказват да припознават за духовен предводител епископ Андрей, който погазва решението на Бъфалоу и собствената си енциклика (1948), обявяваща, че няма да се подчинява на нарежданията от страна на  комунистическата власт.

Злото е сторено и поелият в свои ръце епархията архимандрит Йончев трябва да се погрижи за духовна протекция от страна на някоя автокефална църква. Такава той получава през април 1963 г. от Руската православна църква зад граница. Малко след това К, Йончев е обявен и за епископ.

 Той предприема редица реформи в духовния живот на епархията. Първото голямо начинание е съставянето на нов устав, последвано от въвеждането на Юлиянския календар и английския език в богослужението. Под негово ръководство започва издаването на множество православни трудове. Поставено е началото на периодичните издания на епархията: "Пастирски глас", по-късно и "Вестител". Най-важната страна от дейността на дядо Кирил и МПО е защитата на българската същност на тамошните черкви и борбата им срещу дедационализацията на църквата в Македония. Почувствал, че под руска доминация Българската епархия е заплашена от обезличаване, през 1976 г. той я присъединява към Американската православна църква. През следващите години диоцезът разширява своя териториален обхват. Дядо Кирил суздава новите черковни общини: "Св. Патриарх Евтимий" в Ню-Йорк, "Св. Кл. Охридски" в Лос Анжелис, "Св. Ив, Рилски" в Ниагара Фолс, Канада, "Св. Й. Кръстител" в Лос Анжелис. Няколко от вече съществуващите общини преминават към епархията на епископ Йончев: "Св. св. Кирил и Методий" в Гранит сити (най-старата българска черква); "Св. Никола" в Бъртън и "Св. св. Кирил и Методий" в Лорейн. Дядо Кирил учредява и първата българска община в столицата на САЩ.

 Според всички авторитети дядо Кирил имаше канонично право да бъде член на Св. синod. Ще се позова на ерудиран духовник в Торонто, който каза, че архиепископ Йончев може да стане член на Св. синод, стига да поиска. Моето лично мнение е, че  избраниците от клира на  бившата негова епархия трябва да бъдат поканени на църковно-народния събор.

За да върнем в Отечеството си подготвени в Америка високоерудирани български духовници ,обаче ,  трябва здраво да се уповаваме  на Божията помощ. Ще разчитаме на изявени интелектуалци и патриоти, с които от 1989 г. ни свързва идейно единомислие.

  Благодаря на списание „Исторически архив „ – орган на Съюза на учените в България , че дава публичност на моите  схващания. Моля всички, които ги одобряват, да пишат  до сп. "Исторически архив" или до сп. "Българо-американски преглед" ( „Венелин „32).

Моето  съкровено желание е  тленните останки на дядо дядо Кирил ( въпреки цялото му противоречиво битие ) да се върнат при неговия любим народ, след кончината му през 2007 г.,когато той завеща 1 000 000 долара на Американската Православна Църква ,с единственото желание те да бъдат използвани за благото на Българкия диоцез ,простиращ се от Канада до пустинята в Невада. Все пак, ако това не се случи, нека си пожелаем да му бъде отдаден минимумът, който той заслужава - да бъде опят и почетен от Св. синод на БПЦ.

SINOPSIS

The Bulgarian Eastern Orthodox Diocese of the USA, Canada, and Australia had its origins before World War II as the Bulgarian Diocese of North and South America and Australia. However, a result of the establishment of a Communist government in Bulgaria after the war, relations of the diocese with the Church of Bulgaria were disrupted. Under Metr. Andrei (Petkov), the diocese attempted, in the late 1950s, to join the Metropolia but was unsuccessful.

In 1964, Metr. Andrei petitioned the Holy Synod of the Church of Bulgaria for his return to the Bulgarian episcopacy and to continue to lead the diocese in America. With the return of Metr. Andrei and his diocese to the Church of Bulgaria, a group under Archimandrite Kyrill (Yonchev) broke with Metr. Andrei and joined the Russian Orthodox Church Outside of Russia (ROCOR) as the Bulgarian Diocese in Exile. The ROCOR bishops consecrated him bishop. Later the Bulgarian Diocese in Exile became part of the Orthodox Church in America.

In the year 2000, the Bulgarian diocese received a number of parishes formerly belonging to the Holy Order of MANS/Christ the Saviour Brotherhood, nearly doubling the number of parishes in the diocese.

The diocese is currently led by Metr. Joseph with parishes in the United States, Canada, and Australia as an overseas diocese of the Church of Bulgaria under Patriarch Maxim and the Bulgarian Synod of Bishops. The diocesan cathedral is Ss Cyril and Methody Bulgarian Orthodox Cathedral in New York City.

The Bulgarian Eastern Orthodox Diocese of the USA, Canada, and Australia is a member of the Standing Conference of the Canonical Orthodox Bishops in the Americas (SCOBA).

George Genov - PhD

 



Още статии по темата »




М н е н и я

от: Георги Иванов, ( gki@panduit.com )
публикувано: 26.03.2010 22:22:19 часа

Уважаеми д-р Генов,
Имам сериозни възражения по повод публикацията Ви за епископ Кирил Йончев. Бих искал да ге публикевам в този сайтл Как мога да го направя? Посоченият мой е-майл адрес е действителен и можете да се свържете с мен.
Весели празници, Цветница и Великден
George Ivanov, Ph. D.



И з п р а т и   м н е н и е

Име:
E-mail:
Мнение:
Въведи числото в дясно: verification image, type it in the box





  начало   Кои сме ние   история   контакти   връзки   МУЗИКА   история на изуството   Форум МАКЕДОНИЯ   ЕСЕИСТИКА   Литература   Нашата книжарница предлага